10 december, 2008

Lusaka

På onsdag eftermiddag åkte vi tillbaka till Lusaka. I Kafue Town stannade vi och inhandlade lite souvenier i form av små djur i trä. Väl framme i Lusaka checkade vi in på Taj Pamodzi och sade adjö till vår driver, Mr Mbite. På hotellet mötte Leif Jönsson från vårt Maputokontor i Mozambique upp. Jag och Leif åkte sedan till Zesco där vi hade möte om Kafue Gorge Rehab projektet.

Lusaka har ett ganska litet och intetsägande centrum med i princip bara en huvudgata med några slitna höghus. I stället är staden ganska utbredd med både kåkstadsförorter och mer "fina" kvarter.

På kvällen åt vi tillsammans middag på hotellets restaurang. Dyrt, minst lika dyrt som hemma! Men det smakade ok. Dock fanns inte "game of the day", dvs vilt. Leif hade ätit krokodil vid ett tidigare besök, men det smakade tydligen inget speciellt. Efter en drink i baren gjorde vi kväll.

På torsdagen hade jag och Leif bokat in möten med Sida på svenska ambassaden samt ett med några personer på energidepartementet. Mötena gick ganska bra om det knöts några bra kontakter.

Efter mötena tog vi en taxi till Lusaka flygplats för hemresa. Rutten gick samma väg som hitresan. På Johannesburgs flygplats inhandlades några presenter. På flyget till Frankfurt intogs ett somna in piller som funkade bra. Jag sov i 6 timmar och vaknade över Italien när frukosten dukades fram.